ORO ORO

Ambulante dienstverlening, creatieve oplossingen in coronatijd

‘Blij dat ik toch geholpen werd’

Ambulante hulpverleners van ORO komen bij de cliënten thuis. Maar wat doe je als besloten wordt dat huisbezoeken niet meer door mogen gaan? Dan zoek je naar creatieve oplossingen.

“Normaal gesproken zit Mariska bij mij aan de keukentafel. Door corona moesten we een andere plek zoeken”, zegt Angelique (van Ettro). “Mariska komt elke week. Zodat ik even een uitlaatklep heb en vooral om samen met mij de post te bekijken en de administratie te doen. Ik ben sinds kort onder bewind uit. Dat betekent dat ik mijn eigen financiën voortaan mag beheren en regelen. Maar ja, daar heb ik wel hulp bij nodig.”

Mariska Bogie heeft de enveloppen inmiddels bekeken. Samen bespreken ze welke acties moeten worden ondernomen. “Er komen maar weinig cliënten onder bewindvoering uit”, vertelt de begeleidster met enige trots. “Het is een langgekoesterde wens van haar. Nu moet ze het vertrouwen krijgen dat ze het ook zelf kan, met een steuntje in de rug van ons.”

Tuinstoel

Half maart stopte ORO met huisbezoeken van de ambulant begeleiders. “Met sommige cliënten kon je dingen bespreken tijdens een wandeling, als het goed weer was konden we in de tuin afspreken. Elke begeleider heeft gezocht naar de meest optimale vorm om toch contact te houden. Samen boodschappen, beeldbellen, in het park afspreken, een collega had standaard een tuinstoel in de auto liggen zodat ze buiten kon afspreken en toch voldoende afstand kon houden.”

Privacy

Ondanks de creativiteit waarmee de ambulant begeleiders naar nieuwe wegen zochten, was er ook behoefte aan een wat meer besloten omgeving. Angelique: “Het is toch lastig om op een bankje in het park de financiën te regelen. Met de laptop op schoot, zonder privacy.”

Besloten werd om in het leegstaande dagbestedingscentrum van ArtORO een loket in te richten. “Hier konden cliënten met begeleiders afspreken”, zegt Mariska. “Aan deze grote tafel konden we anderhalve meter afstand houden, alles werd schoongemaakt na ieder bezoek, er waren beschermende middelen als dat nodig was, kortom een veilige omgeving.”

Voor Angelique was de inrichting van het loket een prima oplossing. “Ik ben blij dat ik geholpen werd.”

Leuk verhaal?
Deel het met je vrienden!

Copyright © 2020 ORO