‘MijnEigenPlan’ verhoogt zelfredzaamheid

Gertie kan niet meer zonder. ‘MijnEigenPlan’ is de naam van de nieuwste app op haar telefoon. Ze kan erop zien welke begeleiders er vandaag bij de Smalle Haven werken, wat er op het menu staat en, heel belangrijk, al haar afspraken staan erin. “Wanneer ik moet werken, wanneer de kapster komt of de pedicure, wanneer ik naar de therapie moet. En als ik ergens mee klaar ben, zet ik er een vinkje achter. Dan is het klaar.”

‘MijnEigenPlan’ bestaat uit een app voor cliënten én een centraal scherm vol met informatie dat in de centrale ontmoetingsruimte hangt. In de Smalle Haven in Deurne wordt er vanaf april mee geëxperimenteerd. Ook op Het Rietven en in het nieuwe Paulushof gaan bewoners ermee aan de slag.
“Doel van MijnEigenPlan is om de zelfregie en de zelfredzaamheid van de cliënten te vergroten”, zegt de Deurnese wijkmanager Els van der Lee. “Deze werkwijze is afkomstig uit de begeleiding van mensen met een vorm van autisme. Het helpt ze structuur in de dag te krijgen en het zorgt ervoor dat ze niet alles hoeven te vragen aan de begeleiding. Een mooi voorbeeld zagen we laatst op Het Rietven waar een van de bewoners zijn appartement uit ging met een vrij dikke jas aan. Hij keek op het informatiebord naar de weersverwachting en daar is ook een kledingadvies aan gekoppeld. Daar hoorde hij dat het best warm was en dat er werd geadviseerd om zomerkleren aan te doen. Dat ging hij dus doen. Zonder hulp van de begeleiding, zonder rechtstreeks om hulp te hoeven vragen.”

Eigen code voor ‘MijnEigenPlan’

Ook bij ORO werd de eerste link met het programma gelegd door het Autismeteam. Maar inmiddels is wel duidelijk dat er een doorvertaling naar een bredere doelgroep gemaakt kan worden. Op de Smalle Haven wordt het scherm in de ontmoetingsruimte inmiddels al veel gebruikt. We zien er bijvoorbeeld op dat Sander vandaag moet helpen met de afwas en dat John de blauwe container buiten zet. Op de fotopagina staan foto’s van het afscheid van wijkmanager Monique de Bock en in de nieuwsrubriek stelt een van de nieuwe medewerkers zich voor. Ook staan de verschillende activiteiten aangekondigd. Els: “Iedere bewoner heeft een eigen code. Door de code in te voeren, kunnen ze zich aanmelden voor die activiteiten.” En voor wie niet goed kan lezen? Geen probleem. Door op de picto te drukken, wordt de tekst langzaam en duidelijk voorgelezen.

Dat moet ik zelf weten

Gertie van Dinther is een van de bewoners die de app op haar telefoon heeft geïnstalleerd. Daarmee kan ze, naast de algemene info die op het scherm te vinden is, ook haar eigen agenda invullen. “Als ik moet werken, krijg ik vijf minuten voordat de bus komt een melding van mijn telefoon”, zegt ze. “Dan weet ik dat het tijd is.”

Zo’n alarmtijd stelt iedere bewoner zelf in. Als ze dat willen tenminste. Ook de begeleider kan meekijken in de agenda van de bewoner. Zo overlegt Gertie met haar begeleidster Marjolein van Heugten wat ze wel en wat ze niet in de kalender zet. “Wanneer ik ga douchen? Dat zet ik er niet in”, zegt Gertie resoluut. “Dat moet ik zelf weten. Ik zet er ook niet in hoe laat ik ga slapen. Dat hoeft allemaal niet in de app.”

Zelfregie

Els van der Lee vindt dat de proef met MijnEigenPlan veel positiefs oplevert. “In de komende tijd gaan we kijken wat het de bewoners precies brengt. Daar is alles op gericht. En we kijken voor wie een dergelijk systeem verder van meerwaarde kan zijn. In woonvoorzieningen, maar ook bijvoorbeeld bij ambulante cliënten. MijnEigenPlan draagt bij aan de zelfregie van de cliënten. En dat vinden we bij ORO van groot belang.”

Leuk verhaal?

Deel het met je vrienden!

Wellicht ook interessant

Inspirerende bijeenkomst Palliatief consultatieteam

Lees het complete verhaal Lees het verhaal
Lees Voor
Ga naar de inhoud