Kwaliteitsrapportage
Vanaf verslagjaar 2017 schrijft elke VG-organisatie een kwaliteitsrapportage. Dit vloeit voort uit het Landelijk kwaliteitskader Gehandicaptenzorg. Hier vind je onze uitgebreide kwaliteitsrapportage 2021 en de cliëntversie van 2021. Je kunt de kwaliteitsrapportage 2020 en de cliëntversie van 2020 ook nog lezen. In de rapportage maken we de verschillende aspecten van kwaliteit van zorg- en dienstverlening zichtbaar. Ook laten we zien aan welke verbeteracties we werken. Deze verbeteracties zijn opgesteld mede naar aanleiding van waardevolle feedback vanuit interne en externe stakeholders.
Dit vind ik ervan
Om cliëntervaringen te meten maakt ORO gebruik van het instrument ‘Dit vind ik ervan’. Elke cliënt heeft jaarlijks een gesprek met een medewerker over kwaliteit. Middels een onderzoekende dialoog komen medewerkers erachter wat een cliënt vindt van de onderwerpen die voor hem/haar belangrijk zijn. De cliënt bepaalt zelf waar hij of zij het over wil hebben. Er zijn 10 punten waar dit gesprek over kan gaan: gevoel, lijf, familie, vrienden & kennissen, meedoen, hulp, huis, doen, kiezen en veilig voelen. De medewerker vraagt de cliënt het onderwerp te scoren en of er verandering gewenst is. De uitkomsten van het gesprek kunnen gebruikt worden tijdens de jaarlijkse evaluatie. Als de cliënt zichzelf niet kan verwoorden dan wel uiten, is er een gesprek met een verwante. Het gesprek ‘Dit vind ik ervan’ sluit goed aan bij de Supportgericht Werken methodiek van ORO. De ingevulde vragenlijsten leveren naast informatie over wat de cliënt wenst ook informatie op wijk- en ORO-niveau waarmee we onze zorg en ondersteuning kunnen verbeteren.