Veelgestelde vragen

Vergaderen cliënten en vertegenwoordigers altijd samen?

Dat kan, maar hoeft niet.
Hierover maken de cliënten en cliëntvertegenwoordigers die lid zijn van de Lokale Cliëntenraad samen afspraken.
Deze 2 deelraden maken met elkaar afspraken over de samenwerking.

Op welke manier wordt de lokale cliëntenraad ondersteund?

Voor het goed functioneren van de Lokale Cliëntenraad kan de Lokale Cliëntenraad een beroep doen op onafhankelijke ondersteuning.

Welke vorm van ondersteuning de Lokale Cliëntenraad nodig heeft, verschilt per Lokale Cliëntenraad.
De Lokale Cliëntenraad en ORO maken hierover afspraken.

Hoeveel tijd kost het wanneer je lid bent van een lokale cliëntenraad?

Een Lokale Cliëntenraad bepaalt zelf hoe vaak er vergaderd wordt.
Vaak vergadert een Lokale Cliëntenraad 4 keer per jaar.

De Lokale Cliëntenraad vergadert in ieder geval 2 keer per jaar met de manager.
Wanneer nodig organiseert de Lokale Cliëntenraad een extra vergadering.
De Lokale Cliëntenraad maakt hier zelf afspraken over.

Als lid van de Lokale Cliëntenraad wordt verwacht dat je je voorbereidt op de vergadering.
Dit doe je door het verslag van de vorige vergadering, de agenda en andere stukken door te lezen.

Wanneer komen er verkiezingen voor een lokale cliëntenraad?

Als er meer dan 14 personen lid willen worden van een Lokale Cliëntenraad komen er verkiezingen.

Hoe word je lid van een lokale cliëntenraad?

Door aan de manager van jouw locatie door te geven dat je lid wilt worden van een Lokale Cliëntenraad.
Als ambulante cliënt kun je aan de manager van jouw wijk doorgeven dat je lid wilt worden van een Lokale Cliëntenraad.

Van hoeveel lokale cliëntenraden kun je lid worden?

Je kunt lid worden van een Lokale Cliëntenraad binnen de woonvoorziening waar je woont.
Je kunt lid worden van een Lokale Cliëntenraad bij het dagbestedingcentrum waar je werkt.
Als ambulante cliënt kun je lid worden van een Lokale Cliëntenraad voor ambulante cliënten in de wijk.
Het kan zijn dat je met meerdere van deze locaties te maken hebt.
Dan kun je ook van meerdere Lokale Cliëntenraden lid worden.
Dus het is mogelijk om van meerdere een Lokale Cliëntenraden lid te worden.

Wie kan lid worden van een lokale cliëntenraad?

Een Lokale Cliëntenraad bestaat uit cliënten, cliëntvertegenwoordigers en naasten van cliënten van een locatie.

Welke rechten heeft een lokale cliëntenraad?

Een lokale cliëntenraad heeft verschillende rechten:

Het recht om mee te denken

De manager maakt plannen.
Vanaf het begin denkt de Lokale Cliëntenraad mee over die plannen.

Adviesrecht

Het recht van een Lokale Cliëntenraad om adviezen te geven aan de manager heet adviesrecht.
De manager vraagt advies over verschillenden onderwerpen.
De manager kijkt goed naar het advies van de Lokale Cliëntenraad.
De manager hoeft het advies niet op te volgen.
Wel legt hij aan de Lokale Cliëntenraad uit waarom hij het advies niet opvolgt.Dit zijn onderwerpen voor adviesrecht:

  • Als de locatie andere zorg wil gaan verlenen.
  • Anders organiseren van de zorg op de locatie.
  • Geldzaken van de locatie.
  • De plannen voor de gebouwen waarin cliënten zorg krijgen bij verbouwingen, nieuwbouw en verhuizing.
  • Benoeming van een nieuwe manager voor de locatie.
  • Als een andere organisatie zorg gaat geven op de locatie.Mocht de adviesvraag over meerdere locaties gaan dan behandelt de Centrale Cliëntenraad de adviesvraag.
Instemmingsrecht

Het recht van een Lokale Cliëntenraad om mee te beslissen over plannen van de manager heet instemmingsrecht.De manager vraagt de Lokale Cliëntenraad om in te stemmen met zijn of haar plannen over verschillende onderwerpen.De Lokale Cliëntenraad kan het wel of niet met de plannen van de manager eens zijn.
De manager luistert goed naar de Lokale Cliëntenraad.
Het advies van de Lokale Cliëntenraad is nu belangrijker dan bij adviesrecht.
De manager kan niet zomaar iets anders doen dan wat een Lokale Cliëntenraad adviseert.
De manager mag geen beslissing nemen waar de Lokale Cliëntenraad het niet mee eens is.
De manager mag het plan niet uitvoeren als de Lokale Cliëntenraad niet heeft ingestemd.Dit zijn onderwerpen voor instemmingsrecht:

  • De medezeggenschapsregeling.
  • Regels en regelingen voor cliënten.
  • Het beleid rond kwaliteit.
  • Het beleid rond veiligheid.
  • Het beleid rond hygiëne.
  • De benoeming van de coach van de Lokale Cliëntenraad.
  • Eten en drinken.
  • Hulp van een geestelijk verzorger.
  • Het beleid rond vrije tijd.
  • Het beleid rond maatschappelijke bijstand.
  • De rechten van cliënten bij een verbouwing, nieuwbouw of verhuizing.
  • De inrichting van ruimtes waar zorg wordt verleend bij een verbouwing, nieuwbouw of verhuizing.
  • Regels rond toelating en het ontslag van cliënten.Mocht de instemmingsvraag over meerdere locaties gaan dan behandelt de Centrale Cliëntenraad de instemmingsvraag.

De Lokale Cliëntenraad heeft ook het recht om ongevraagd advies te geven. De Lokale Cliëntenraad kan advies geven aan de manager, ook als de manager niet om dit advies gevraagd heeft. Dat advies kan gaan over alle onderwerpen die de Lokale Cliëntenraad belangrijk vindt voor cliënten.

Welke onderwerpen bespreekt een lokale cliëntenraad?

Een lokale cliëntenraad bespreekt allerlei onderwerpen die meerdere cliënten raken, bijvoorbeeld:

  • Huisregels
  • Hoe de ontmoetingsruimte is ingedeeld
  • Eten en drinken
  • Rechten van cliënten
  • Schoonmaken van de locatie
  • Nieuwbouwplannen
  • Huisdieren
  • Nieuwe medewerkers
  • Het drinken van alcohol
  • Feesten en uitstapjes
  • Roken op je kamer
  • Afspraken en regels rond stagiairs en leerlingen op de groep
  • De klachtenregeling
  • Hoe mensen met elkaar omgaan binnen een locatie
  • Hoe ORO cliënten informatie geeft

Wat doet een lokale cliëntenraad?

De taak van een Lokale Cliëntenraad is meedenken, advies geven en meebeslissen over onderwerpen die belangrijk zijn voor de cliënten van een locatie.
De Lokale Cliëntenraad praat namens de cliënten van een locatie met de manager over onderwerpen die belangrijk zijn voor de cliënten van de locatie. Bijvoorbeeld huisregels.

Wat is een lokale cliëntenraad?

Een Lokale Cliëntenraad is een cliëntenraad van een woonlocatie, dagbestedingcentrum of groep ambulante cliënten.

Ik zoek praktische tips, wie kan me daarbij helpen?

Het is heel begrijpelijk als je zo af en toe wilt sparren of tips wilt krijgen. De relatiemanagers van ORO luisteren naar wat JIJ nodig hebt, aangaande de zorg voor jouw kind (tot 18 jaar). Bovendien blijven zij naast je staan, ook als de zorg rondom de cliënt verandert. Zij gaan graag geheel vrijblijvend met je in gesprek. Door hun jarenlange ervaring in het zorglandschap weten zij de juiste routes te bewandelen. Mail hen via relatiemanagement@oro.nl

Staat je vraag er niet bij?

Contact

Fijn wonen

Een organisatie als ORO is heel blij met alle vrijwilligers. Wij verwelkomen dan ook graag nieuwe mensen die vrijwilligerswerk willen doen. Op de website van 'werkenbijoro' vind je alle informatie en eisen die gelden voor vrijwilligers. Ook vind je er mooie verhalen uit de praktijk. We horen graag van je!

Veel zaken die ORO voor de cliënten doet, worden vergoed door de overheid. Maar niet alles. Voor sommige dingen moet je zelf bijbetalen. Omdat we het belangrijk vinden dat je precies weet hoeveel je moet bijbetalen en waarvoor, hebben we een brochure gemaakt. Deze brochure is vooral bedoeld voor cliënten met een Wlz-indicatie die wonen bij ORO. Bekijk de brochure

Het is mogelijk een aanvraag te doen voor vervoer, voor bijvoorbeeld school of dagbesteding. Wanneer je al cliënt bij ORO bent, kan de zorgcoördinator dit voor je regelen. Ben je nog geen cliënt bij ORO, moeten je we verwijzen naar jouw gemeente. Hier is namelijk financiering voor nodig. Heb je hier hulp bij nodig, vraag het ons gerust.

Als je een verstandelijke beperking hebt is het mogelijk om vanuit de Jeugdwet, Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo), de Zorgverzekeringswet of de Wet langdurige zorg (Wlz) toezicht, zorg en/of ondersteuning aan te vragen. Om deze financiering te ontvangen (inclusief bijbehorende vergoedingen) is vaak een geldige en passende indicatie nodig. Bekijk welke mogelijkheden voor jou gelden.
Meer veelgestelde vragen

Prettige dag

De cliënten van ORO maken de meest mooie en lekkere dingen. Op veel locaties van ORO kan je terecht voor het kopen van creatieve cadeaus. Op sommige plekken worden ook eigen gemaakte worstenbroodjes verkocht. Kijk voor het overzicht van verkooppunten op onze website.

Voor opvang in het weekend zijn er mogelijkheden voor logeren en gespecialiseerde opvang (BSO). BSO is enkel op zaterdag. Neem voor meer informatie contact op met ORO Entree.

Ja, het is zeker mogelijk om een rondleiding te krijgen bij een dagbestedingslocatie in jouw buurt. Neem daarvoor contact op met ORO Entree.

ORO biedt gespecialiseerder opvang (BSO), op alle doordeweekse dagen en op zaterdag. ORO biedt geen voorschoolse opvang.
Meer veelgestelde vragen

Lekker in je vel

Er zijn voor onze cliënten allerlei cursussen mogelijk. Deze organiseren we vanuit het zogenaamde Leerplein. Nog op zoek naar een passende cursus? Het totale overzicht staat op onze website. ORO Entree kan je helpen met jouw aanmelding.

Bewegen is belangrijk, je wordt er vaak fitter van. En fit zijn, maakt je blij. ORO biedt daarom verschillende mogelijkheden waarbij je in je eigen tempo kan bewegen. Vaak samen met Lore, ons behandel- en expertisecentrum. Bekijk ons aanbod.

Een organisatie als ORO is heel blij met alle vrijwilligers. Wij verwelkomen dan ook graag nieuwe mensen die vrijwilligerswerk willen doen. Op de website van 'werkenbijoro' vind je alle informatie en eisen die gelden voor vrijwilligers. Ook vind je er mooie verhalen uit de praktijk. We horen graag van je!

Veel zaken die ORO voor de cliënten doet, worden vergoed door de overheid. Maar niet alles. Voor sommige dingen moet je zelf bijbetalen. Omdat we het belangrijk vinden dat je precies weet hoeveel je moet bijbetalen en waarvoor, hebben we een brochure gemaakt. Deze brochure is vooral bedoeld voor cliënten met een Wlz-indicatie die wonen bij ORO. Bekijk de brochure
Meer veelgestelde vragen

Heb je een vraag?

Aarzel niet en neem contact op met ORO. Bel: 0492 - 53 00 53 of vul onderstaand formulier in. We begeleiden je graag bij jouw vragen en wensen.

* geeft verplichte velden aan

Jouw gegevens

Jouw vraag of opmerking

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
Lees Voor
Ga naar de inhoud