Eva heeft vandaag geholpen bij de dagbesteding. Er werd een kastje in elkaar gezet en Eva hield de gebruiksaanwijzing vast. Als moeder ’s avonds bij Eva op bezoek gaat, komt ze erop terug. “Had jij vandaag geholpen”, vraagt ze. “En die gebruiksaanwijzing, die had je natuurlijk in je mond gestopt.” Eva lacht. En moeder lacht. Hoe wist ze dat? Nou, omdat ze thuis de rapportage van het dagbestedingscentrum al had gelezen. “Zo blijf ik iedere dag op de hoogte.”
Iets meer dan de helft van alle cliënten die bij ORO wonen of een dienst afnemen, hebben een account bij Caren. Caren werkt via een website. Doel is om een digitaal netwerk te creëren waarin informatie over de zorg wordt gedeeld. Saskia Kuijpers van de afdeling Zorgadvies bij ORO weet er alles van. “Het klinkt ingewikkeld, maar dat is het zeker niet”, zegt ze. “Het is een handige, gratis communicatiemogelijkheid die gelukkig steeds meer gebruikt wordt. De wettelijk vertegenwoordiger of de cliënt zelf bepaalt wie welke informatie te zien krijgt. Bovendien is het systeem voorbereid op de toekomst. Een toekomst waarin we straks allemaal op een makkelijke manier toegang moeten hebben tot onze medische informatie.”