Ontwikkelen van medewerkers
ORO ondersteunt medewerkers bij hun professionele ontwikkeling. Zo kunnen ze goed blijven aansluiten bij wat onze cliënten nodig hebben. ORO biedt medewerkers mogelijkheden om te blijven leren en hun kwaliteiten en kennis te versterken en vergroten.
ORO Academie
ORO heeft een breed aanbod aan trainingen, bijeenkomsten en workshops waarmee medewerkers zich kunnen blijven ontwikkelen. Dit aanbod is beschikbaar via het digitale platform: de ORO Academie.
Het aanbod is verschillend. Voorbeelden zijn: cursus BHV, verdiepingsmodule over de Wet zorg en dwang, cursus over autisme, verschillende soorten intervisiebijeenkomsten, uitleg over het gebruik van het cliëntdossier, individuele coaching, timemanagement en cursussen over hoe je medicatie moet toedienen.
Wist je dat?
Bij een deel van de trainingen ervaringsdeskundigen worden ingezet als co-trainer?
Expertiseteams
ORO heeft 3 expertises gekozen waarmee ORO in de regio voorop wil lopen: autisme, seksualiteit en emotionele ontwikkeling. Rondom deze onderwerpen zijn expertiseteams samengesteld. Behandelaren hebben een belangrijke rol in de expertiseteams.
De expertiseteams zijn belangrijk voor het verdiepen, uitbreiden en delen van kennis over autisme, seksualiteit en emotionele ontwikkeling. Zowel voor zorgmedewerkers als cliënten en hun naasten. Door samenwerking, bijvoorbeeld met de Academische Werkplaats (zie ook het kopje Samenwerkingsverbanden), helpen de expertiseteams om de zorg en ondersteuning voor cliënten beter te maken. De ORO Academie helpt daarbij met extra opleidingen en trainingen. Zo kunnen medewerkers de nieuwste kennis meteen gebruiken in de praktijk.
Scholing Supportgericht Werken
Bij ORO werken we volgens de methodiek ‘Supportgericht Werken’ (SGW). Het is belangrijk dat medewerkers weten wat dit betekent en hoe zij dit moeten doen. Daarom heeft ORO verschillende cursussen in Supportgericht Werken. We zorgen ervoor dat alle medewerkers de cursus hebben gevolgd.
De cursus bestaat niet alleen uit theorie. Zo komt er ook altijd een ervaringsdeskundige van cliëntburo STERK langs én gaan medewerkers in gesprek met een familielid of andere cliëntvertegenwoordiger. Marina Martens is een van deze cliëntvertegenwoordigers. In dit verhaal vertelt ze over haar bijdrage aan de cursus.
Meer informatie over wat goed kan of beter kan op het onderwerp Supportgericht Werken lees je onder de ambitie ‘Cliëntgeluk – Supportgericht Werken rondom het Persoonlijk Plan’.
Samen Sturen ORO
Teamreflectie vindt bij ORO plaats via Samen Sturen ORO (SSO). Bij SSO gaat het over het vertalen van de missie van ORO naar de praktijk en het waarmaken ervan. Beter leren samenwerken, waardoor we samen groeien van geluk.
Samen Sturen ORO is een manier van werken. We willen dan ook dat elk team uiteindelijk start met een traject Samen Sturen. Teams kunnen zichzelf aanmelden en bepalen zelf de hulpvraag. Deze kan gaan over bijvoorbeeld samenwerken, verantwoordelijkheden, communicatie, elkaar leren kennen, feedback geven en ontvangen of gericht werken aan teamdoelen.