Cliëntmedezeggenschap

Als cliënt of cliëntvertegenwoordiger kun je meedenken en meepraten over wat er bij ORO gebeurt. Dat heet medezeggenschap.

Bij ORO vinden we de mening van cliënten, ouders en familieleden belangrijk.
Bijvoorbeeld over onderwerpen zoals eten en drinken, vrije tijd, veiligheid of over het aanstellen van een nieuwe manager. Samen praten we over deze onderwerpen in de cliëntenraden. Een cliëntenraad kan advies geven aan de wijkmanager of de bestuurder. ORO probeert de adviezen zo veel mogelijk uit te voeren. Alle adviezen en opmerkingen van de cliëntenraden zijn voor ORO waardevol. ORO gebruikt de adviezen om hun werk nog beter te doen.

Lokale cliëntenraad

Een lokale cliëntenraad bestaat uit cliënten en vertegenwoordigers van een cliënt, zoals ouders, familieleden en vrienden. Zij praten namens de cliënten van een locatie met de (wijk)manager over de zorg en ondersteuning.

Wat een cliëntenraad mag doen staat in de Wet medezeggenschap cliënten zorginstellingen 2018.
In deze wet staat dat iedere locatie een cliëntenraad kan oprichten als daar behoefte aan is. In het document ‘medezeggenschapsregeling’ staat hoe ORO dit geregeld heeft.

 

De centrale cliëntenraad

Er is ook een Centrale Cliëntenraad (CCR), die bestaat uit (vooral) leden van de lokale cliëntenraden.

Elke twee maanden overlegt de Centrale Cliëntenraad met de bestuurder van ORO. Onderwerpen die door de Centrale Cliëntenraad worden besproken gaan vaak over meerdere locaties.

Je kunt contact opnemen met de Centrale Cliëntenraad via: ccr@oro.nl.

Wil je meer weten of heb je vragen?

Heb je als cliënt nog een vraag? Vraag je begeleider om hulp of neem contact op met een cliëntcoach via clientcoaches@oro.nl.

Vertegenwoordigers van een cliënt kunnen contact opnemen met de wijkmanager.

De veelgestelde vragen hebben we alvast beantwoord. Je kunt ze hieronder lezen.

Veelgestelde vragen

Een lokale cliëntenraad is een cliëntenraad van een woonlocatie, dagbestedingslocatie of groep cliënten die ambulante ondersteuning krijgen. Een lokale cliëntenraad heeft minimaal 3 leden nodig.

De centrale cliëntenraad is de cliëntenraad voor heel ORO. Deze heeft niet meer dan 14 leden; zeven cliënten en zeven vertegenwoordigers.

De cliëntenraad praat namens de cliënten over onderwerpen die belangrijk zijn voor de cliënten. De cliëntenraad denkt mee, praat mee en geeft advies.

De lokale cliëntenraad bespreek alle onderwerpen die belangrijk zijn voor meerdere cliënten van een locatie. Bijvoorbeeld:
  • Huisregels
  • Eten en drinken
  • Rechten van cliënten
  • Schoonmaken
  • Hoe ORO cliënten informatie geeft

De centrale cliëntenraad bespreekt onderwerpen die belangrijk zijn voor cliënten van meerdere of alle locaties. Bijvoorbeeld:
  • Kwaliteit, veiligheid en hygiëne
  • Beleid rond voeding, ontspanning en bijstand
  • Huisvesting, zoals verbouwingen en nieuwbouw
  • Regelingen voor cliënten
  • Veranderingen in de organisatie
  • Benoemen van de bestuurder van ORO

Een cliëntenraad heeft verschillende rechten:  
Het recht om mee te denken
De cliëntenraad denkt mee over de plannen van ORO.    
Adviesrecht
ORO vraagt advies over verschillenden onderwerpen, zoals het (anders) organiseren van de zorg en verbouwingen. ORO luistert goed naar het advies van de cliëntenraad. En volgt het advies op, als dat kan. ORO legt het uit als zij een advies niet kan opvolgen. De cliëntenraad kan ook advies geven als ORO daar niet om vraagt. Dat advies kan gaan over alle onderwerpen die de cliëntenraad belangrijk vindt.  
Instemmingsrecht
Een cliëntenraad kan ook meebeslissen over sommige plannen van ORO. Dit heet instemmingsrecht. De mening van de cliëntenraad is hier belangrijker dan bij adviesrecht. ORO mag het plan uitvoeren als de cliëntenraad instemt met het plan. Het instemmingsrecht geldt bijvoorbeeld bij:
  • Regels en regelingen voor cliënten, zoals huisregels.
  • Afspraken over kwaliteit, veiligheid en hygiëne.
  • Afspraken over vrije tijd.
  • Het benoemen van een cliëntcoach van de cliëntenraad.
  • De rechten van cliënten bij een verbouwing, nieuwbouw of verhuizing.
  • De inrichting van ruimtes bij een verbouwing, nieuwbouw of verhuizing.
  • De medezeggenschapsregeling
Als de instemmingsvraag over meer locaties gaat, dan behandelt de Centrale Cliëntenraad dit onderwerp.

  • Een lokale cliëntenraad bestaat uit cliënten en vertegenwoordigers van een cliënt, zoals ouders, familieleden en vrienden.
  • De centrale cliëntenraad bestaat uit ook uit cliënten en vertegenwoordigers van een cliënt. Het liefst zijn het mensen die ook lid zijn van een lokale cliëntenraad.

  • Je kunt lid worden van een lokale cliëntenraad binnen je woonlocatie.
  • Je kunt lid worden van een lokale cliëntenraad van je dagbestedingslocatie.
  • Je kunt lid worden van een lokale cliëntenraad voor ambulante cliënten, als je ambulante cliënt bent.
Je kunt van meer lokale cliëntenraden lid worden, als je ook met meer locaties te maken hebt.

Je geeft door dat je lid wilt worden aan je begeleider, zorgcoördinator of (wijk)manager.  

Een cliëntenraad bepaalt zelf hoe vaak er wordt vergaderd . Dit is meestal vier keer per jaar. De cliëntenraad verwacht dat je je als lid voorbereidt op de vergaderingen. Dit doe je door het lezen van verslag van de vorige vergadering, de agenda en andere stukken. Ben je cliënt, dan kan een cliëntcoach je helpen met het voorbereiden op de vergadering.  

De cliëntenraad kan ondersteuning krijgen. Hoe dat verschilt per cliëntenraad. De cliëntenraad en ORO maken hierover afspraken. Een cliëntcoach kan cliënten ondersteunen bij het meedenken en meepraten in een cliëntenraad. Deze ondersteuning is onafhankelijk. Dat betekent dat de cliëntcoach er is voor cliënten. Een cliëntcoach komt dus niet op voor de belangen van ORO.

Cliënten en vertegenwoordigers spreken samen af hoe ze vergaderen. Ze kunnen samen vergaderen, maar ook apart. Wanneer leden het prettig vinden om de cliëntenraad te verdelen in twee deelraden dan kan dat. Er is dan een deelraad voor cliënten en een deelraad voor vertegenwoordigers. Deze twee deelraden maken met elkaar afspraken over hoe ze samenwerken.  
Bekijk meer veelgestelde vragen
Lees Voor
Ga naar de inhoud