‘Een goede nachtrust zodat je de dag ten volle kunt beleven’

‘De nacht is om te slapen zodat je de dag ten volle kunt beleven’. Dat is de visie op de nachtzorg van ORO. De laatste jaren is het karakter van die nachtzorg flink veranderd. Zorg op afstand, zoals die op Het Rijtven al tientallen jaren geboden wordt, begint steeds meer de standaard te worden.

Was het een bezuiniging? Ja en nee! Het was natuurlijk simpelweg te duur, maar ook onmogelijk om in iedere woning, op elke locatie, een medewerker tijdens de nacht paraat te hebben. Maar vooral: het bleek ook niet nodig. Sterker nog, de goedbedoelende medewerker, die ’s nachts bij elke cliënt nog even op de kamer ging kijken, deed vaak meer kwaad dan goed omdat daardoor de nachtrust verstoord werd.

Kwaliteit is verbeterd

Steeds meer wordt gewerkt met zorg op afstand. “Maar die afstand moet niet te groot zijn. Er moet snel iemand ter plaatse kunnen zijn”, benadrukt Wilbert de Groot, manager van de nachtzorg. “De technologie heeft zoveel mogelijkheden gebracht dat ik best durf te stellen dat de kwaliteit van de nachtzorg de laatste jaren is verbeterd in plaats van afgenomen. Een voorbeeld? Kijk, als een cliënt ’s nachts op zijn kamer aan het rommelen gaat, onrustig wordt, of bijvoorbeeld veel aan het hoesten is, dan hoort een slaapdienst in huis dat meestal niet. Door de technologische mogelijkheden komt zo’n signaal nu wel binnen bij de Zorgcentrale. Die kunnen even vragen of alles goed gaat. Als het dan wenselijk is, of als de cliënt daar dan op haar of zijn eigen specifieke wijze om vraagt, kunnen ze er iemand naartoe sturen om even te kijken.”

Verpleegkundige

Carin Cox is al vele jaren werkzaam in de nachtdienst. Door het volgen van cursussen en het bijwonen van symposia is er binnen de nachtdienst veel kennis opgebouwd, vindt ze. Over de werkwijze van de nachtdienst vertelt ze: “We beginnen om tien uur ’s avonds. Op vier plaatsen in de regio zodat er sprake is van een goede spreiding. Er is altijd een verpleegkundige beschikbaar. Eerst kijken we naar de bijzonderheden van die dag. Soms moeten we daarvoor even bellen met de begeleiding. Daarna gaan we aan de slag met de geplande zorg. Sondevoeding, katheter controleren, dat soort zaken. Alle belangrijke informatie van de cliënt voor de nacht staat in een protocol. Als er een melding bij de Zorgcentrale binnenkomt kijken we hoe we de vraag van de cliënt moeten oplossen of hoe we een signaal moeten interpreteren. Soms vindt een cliënt het genoeg om te weten dat hij gehoord is, soms moet je er even naartoe voor een aai over de bol of een kort praatje. En ’s morgens moeten cliënten soms gewekt worden en ondersteunen we met bijvoorbeeld het aantrekken van de steunkousen.”

Even bellen

Zo’n 500 tot 700 cliënten maken inmiddels gebruik van de zorg van de nachtdienst. “De tevredenheid is groot”, constateert Wilbert de Groot. Ook bij de ouders? Wilbert: “Ja, ook bij de ouders. We staan daar ook altijd voor open. We laten zien hoe we werken, wat er gebeurt. En als ouders ’s nachts even willen weten hoe het gaat, bellen ze ons ook op. We doen er alles aan om te laten zien hoe veilig we omgaan met hun kind of familielid. Ook in de nacht.”

Leuk verhaal?

Deel het met je vrienden!

Wellicht ook interessant

Inspirerende bijeenkomst Palliatief consultatieteam

Lees het complete verhaal Lees het verhaal
Lees Voor
Ga naar de inhoud