Veelgestelde vragen

Welke onderwerpen bespreekt de centrale cliëntenraad?

De centrale cliëntenraad bespreekt onderwerpen die belangrijk zijn voor cliënten van meerdere of alle locaties. Bijvoorbeeld:

  • Kwaliteit, veiligheid en hygiëne
  • Beleid rond voeding, ontspanning en bijstand
  • Huisvesting, zoals verbouwingen en nieuwbouw
  • Regelingen voor cliënten
  • Veranderingen in de organisatie
  • Benoemen van de bestuurder van ORO

Wat is de centrale cliëntenraad?

De centrale cliëntenraad is de cliëntenraad voor heel ORO.

Deze heeft niet meer dan 14 leden; zeven cliënten en zeven vertegenwoordigers.

Vergaderen cliënten en cliëntvertegenwoordigers altijd samen?

Cliënten en vertegenwoordigers spreken samen af hoe ze vergaderen.
Ze kunnen samen vergaderen, maar ook apart.
Wanneer leden het prettig vinden om de cliëntenraad te verdelen in twee deelraden dan kan dat.
Er is dan een deelraad voor cliënten en een deelraad voor vertegenwoordigers.
Deze twee deelraden maken met elkaar afspraken over hoe ze samenwerken.

 

Hoe krijgt de cliëntenraad ondersteuning?

De cliëntenraad kan ondersteuning krijgen. Hoe dat verschilt per cliëntenraad.
De cliëntenraad en ORO maken hierover afspraken.

Een cliëntcoach kan cliënten ondersteunen bij het meedenken en meepraten in een cliëntenraad.
Deze ondersteuning is onafhankelijk.
Dat betekent dat de cliëntcoach er is voor cliënten.
Een cliëntcoach komt dus niet op voor de belangen van ORO.

Hoeveel tijd kost het wanneer je lid bent van een cliëntenraad?

Een cliëntenraad bepaalt zelf hoe vaak er wordt vergaderd .
Dit is meestal vier keer per jaar.

De cliëntenraad verwacht dat je je als lid voorbereidt op de vergaderingen.
Dit doe je door het lezen van verslag van de vorige vergadering, de agenda en andere stukken.
Ben je cliënt, dan kan een cliëntcoach je helpen met het voorbereiden op de vergadering.

 

Hoe word je lid van een lokale cliëntenraad?

Je geeft door dat je lid wilt worden aan je begeleider, zorgcoördinator of (wijk)manager.

 

Van welke lokale cliëntenraden kun je lid worden?

  • Je kunt lid worden van een lokale cliëntenraad binnen je woonlocatie.
  • Je kunt lid worden van een lokale cliëntenraad van je dagbestedingslocatie.
  • Je kunt lid worden van een lokale cliëntenraad voor ambulante cliënten, als je ambulante cliënt bent.

Je kunt van meer lokale cliëntenraden lid worden, als je ook met meer locaties te maken hebt.

Wie kan lid worden van een cliëntenraad?

  • Een lokale cliëntenraad bestaat uit cliënten en vertegenwoordigers van een cliënt, zoals ouders, familieleden en vrienden.
  • De centrale cliëntenraad bestaat uit ook uit cliënten en vertegenwoordigers van een cliënt. Het liefst zijn het mensen die ook lid zijn van een lokale cliëntenraad.

Welke rechten heeft een cliëntenraad?

Een cliëntenraad heeft verschillende rechten:

 

Het recht om mee te denken

De cliëntenraad denkt mee over de plannen van ORO.

 

 

Adviesrecht

ORO vraagt advies over verschillenden onderwerpen, zoals het (anders) organiseren van de zorg en verbouwingen.

ORO luistert goed naar het advies van de cliëntenraad. En volgt het advies op, als dat kan. ORO legt het uit als zij een advies niet kan opvolgen.

De cliëntenraad kan ook advies geven als ORO daar niet om vraagt.
Dat advies kan gaan over alle onderwerpen die de cliëntenraad belangrijk vindt.

 

Instemmingsrecht

Een cliëntenraad kan ook meebeslissen over sommige plannen van ORO. Dit heet instemmingsrecht.
De mening van de cliëntenraad is hier belangrijker dan bij adviesrecht.
ORO mag het plan uitvoeren als de cliëntenraad instemt met het plan.

Het instemmingsrecht geldt bijvoorbeeld bij:

  • Regels en regelingen voor cliënten, zoals huisregels.
  • Afspraken over kwaliteit, veiligheid en hygiëne.
  • Afspraken over vrije tijd.
  • Het benoemen van een cliëntcoach van de cliëntenraad.
  • De rechten van cliënten bij een verbouwing, nieuwbouw of verhuizing.
  • De inrichting van ruimtes bij een verbouwing, nieuwbouw of verhuizing.
  • De medezeggenschapsregeling

Als de instemmingsvraag over meer locaties gaat, dan behandelt de Centrale Cliëntenraad dit onderwerp.

Welke onderwerpen bespreekt een lokale cliëntenraad?

De lokale cliëntenraad bespreek alle onderwerpen die belangrijk zijn voor meerdere cliënten van een locatie. Bijvoorbeeld:

  • Huisregels
  • Eten en drinken
  • Rechten van cliënten
  • Schoonmaken
  • Hoe ORO cliënten informatie geeft

Wat doet een cliëntenraad?

De cliëntenraad praat namens de cliënten over onderwerpen die belangrijk zijn voor de cliënten. De cliëntenraad denkt mee, praat mee en geeft advies.

Wat is een lokale cliëntenraad?

Een lokale cliëntenraad is een cliëntenraad van een woonlocatie, dagbestedingslocatie of groep cliënten die ambulante ondersteuning krijgen.
Een lokale cliëntenraad heeft minimaal 3 leden nodig.

Staat je vraag er niet bij?

Contact

Fijn wonen

Een organisatie als ORO is heel blij met alle vrijwilligers. Wij verwelkomen dan ook graag nieuwe mensen die vrijwilligerswerk willen doen. Op de website van 'werkenbijoro' vind je alle informatie en eisen die gelden voor vrijwilligers. Ook vind je er mooie verhalen uit de praktijk. We horen graag van je!

Veel zaken die ORO voor de cliënten doet, worden vergoed door de overheid. Maar niet alles. Voor sommige dingen moet je zelf bijbetalen. Omdat we het belangrijk vinden dat je precies weet hoeveel je moet bijbetalen en waarvoor, hebben we een brochure gemaakt. Deze brochure is vooral bedoeld voor cliënten met een Wlz-indicatie die wonen bij ORO. Bekijk de brochure

Het is mogelijk een aanvraag te doen voor vervoer, voor bijvoorbeeld school of dagbesteding. Wanneer je al cliënt bij ORO bent, kan de zorgcoördinator dit voor je regelen. Ben je nog geen cliënt bij ORO, moeten je we verwijzen naar jouw gemeente. Hier is namelijk financiering voor nodig. Heb je hier hulp bij nodig, vraag het ons gerust.

Als je een verstandelijke beperking hebt is het mogelijk om vanuit de Jeugdwet, Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo), de Zorgverzekeringswet of de Wet langdurige zorg (Wlz) toezicht, zorg en/of ondersteuning aan te vragen. Om deze financiering te ontvangen (inclusief bijbehorende vergoedingen) is vaak een geldige en passende indicatie nodig. Bekijk welke mogelijkheden voor jou gelden.
Meer veelgestelde vragen

Lekker in je vel

Er zijn voor onze cliënten allerlei cursussen mogelijk. Deze organiseren we vanuit het zogenaamde Leerplein. Nog op zoek naar een passende cursus? Het totale overzicht staat op onze website. ORO Entree kan je helpen met jouw aanmelding.

Bewegen is belangrijk, je wordt er vaak fitter van. En fit zijn, maakt je blij. ORO biedt daarom verschillende mogelijkheden waarbij je in je eigen tempo kan bewegen. Vaak samen met Lore, ons behandel- en expertisecentrum. Bekijk ons aanbod.

Een organisatie als ORO is heel blij met alle vrijwilligers. Wij verwelkomen dan ook graag nieuwe mensen die vrijwilligerswerk willen doen. Op de website van 'werkenbijoro' vind je alle informatie en eisen die gelden voor vrijwilligers. Ook vind je er mooie verhalen uit de praktijk. We horen graag van je!

Veel zaken die ORO voor de cliënten doet, worden vergoed door de overheid. Maar niet alles. Voor sommige dingen moet je zelf bijbetalen. Omdat we het belangrijk vinden dat je precies weet hoeveel je moet bijbetalen en waarvoor, hebben we een brochure gemaakt. Deze brochure is vooral bedoeld voor cliënten met een Wlz-indicatie die wonen bij ORO. Bekijk de brochure
Meer veelgestelde vragen

Prettige dag

De cliënten van ORO maken de meest mooie en lekkere dingen. Op veel locaties van ORO kan je terecht voor het kopen van creatieve cadeaus. Op sommige plekken worden ook eigen gemaakte worstenbroodjes verkocht. Kijk voor het overzicht van verkooppunten op onze website.

Voor opvang in het weekend zijn er mogelijkheden voor logeren en gespecialiseerde opvang (BSO). BSO is enkel op zaterdag. Neem voor meer informatie contact op met ORO Entree.

Ja, het is zeker mogelijk om een rondleiding te krijgen bij een dagbestedingslocatie in jouw buurt. Neem daarvoor contact op met ORO Entree.

ORO biedt gespecialiseerder opvang (BSO), op alle doordeweekse dagen en op zaterdag. ORO biedt geen voorschoolse opvang.
Meer veelgestelde vragen

Heb je een vraag?

Aarzel niet en neem contact op met ORO. Bel: 0492 - 53 00 53 of vul onderstaand formulier in. We begeleiden je graag bij jouw vragen en wensen.

* geeft verplichte velden aan

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Jouw gegevens

Jouw vraag of opmerking

Lees Voor
Ga naar de inhoud