Artex zet nét dat stapje extra

Mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt die volledig meedraaien? Daar kijken we in Nederland gelukkig niet meer van op. Sommige bedrijven gaan nog een stapje verder. Artex bijvoorbeeld, uit Aarle-Rixtel. Het textielbedrijf werkt al jarenlang samen met ORO. Het doel? Onze cliënten volwaardig mee laten draaien. Begin oktober won Artex de Gouden Gift 2022, als blijk van waardering.

Artex fabriceert in hun pand in Aarle-Rixtel gordijn- en meubelstoffen voor het luxere segment. Ze behoren al jaren tot de grootste en meest vooraanstaande Nederlandse fabrikanten van woningtextiel. Lonneke van der Linden (40) is er HR-adviseur. “De afgelopen jaren vonden verschillende cliënten van ORO een werkplek bij ons. Ze draai(d)en volwaardig mee.” Maatschappelijk verantwoord ondernemen? Dat zit er volgens haar ‘gewoon ingebakken’.

Initiatief vanaf de werkvloer

Waar andere bedrijven graag ‘iets willen’ met maatschappelijk verantwoord ondernemen, geven collega’s van Artex zélf aan dat ze met cliënten van ORO willen werken. Zo ook Wim de Bie (58), werkzaam als Voorman Veredeling. “We hebben veel klussen die steeds opnieuw gedaan moeten worden, zoals verfpasta’s zeven of verftonnen wassen. Onze ORO-collega’s vinden dat geweldig werk.” En ook de sfeer wordt er beter op, aldus Wim. “Als ze in de ochtend binnenkomen, starten ze met een knuffel. Ze zijn bijna altijd goed gemutst en werken daarnaast ook heel hard. Daar kunnen wij nog wat van leren”, lacht hij.

Maatwerk

Een van die medewerkers is Jeffrey Duijmelink, sinds 2019 in dienst bij Artex. Hij werkt in de verfkeuken, maar wilde dolgraag heftruckchauffeur worden. Een theorie-examen behalen was voor hem alleen niet haalbaar. “Artex keek naar wat wél mogelijk was”, vertelt Rionne van de Laar, medewerker arbeidsintegratie bij ORO Ambitie. “Volgens de opleider was een praktijkexamen ook voldoende. Dat behaalde Jeffrey glansrijk. Ik vind het een prachtig voorbeeld van maatwerk en kansen bieden.” En Jeffrey? Die is maar wat blij met zijn heftruckrijbewijs. “Ik rijd door het hele bedrijf en zie veel meer mensen op een dag. Dat vind ik leuk. Ik heb elke dag zin om te werken. En als ik vragen heb, kan ik bij iedereen terecht.”

Niet zomaar opgeven

ORO-cliënten plaatsen is soms best wel een zoektocht. “Het moet natuurlijk goed matchen, voor beide partijen”, aldus Rionne. “Jeffrey past hier goed, maar sommige ORO-cliënten namen na een tijd weer afscheid. Ik zie veel bedrijven die het lastig vinden als dat gebeurt, maar Artex denkt altijd mee en geeft óók een volgende ORO-cliënt de kans.” Voor Lonneke niets nieuws onder de zon. “Zo doen we dat hier”, vertelt ze. “Er zijn hier genoeg mogelijkheden!”

Gouden Gift 2022

Toen ORO Ambitie nominaties aan kon dragen voor de Gouden Gift, twijfelde Rionne dan ook geen moment. Artex hoorde simpelweg in het lijstje thuis. Bij het textielbedrijf zagen ze het niet aankomen. Wim en Lonneke waren compleet verrast toen ze tot winnaar werden uitgeroepen. “Andere genomineerden hadden veel meer ORO-cliënten aan het werk. Daardoor dachten we dat we geen kans maakten”, aldus Wim. Lonneke vult aan: “De andere genomineerden hebben maatschappelijk verantwoord ondernemen in hun beleid opgenomen. Bij ons komt het meer vanaf de werkvloer. Prachtig dat dat gewaardeerd wordt.”
Die verbazing en bescheidenheid binnen Artex zijn precies de charme, besluit Rionne. “Bij Artex is werken met ORO-cliënten zo genormaliseerd. Dat is juist hun grote kracht.”

Meer informatie over werk en dagbesteding via ORO

Leuk verhaal?

Deel het met je vrienden!

Wellicht ook interessant

Lees Voor
Skip to content