‘Succes komt niet vanzelf’

Het is inmiddels acht maanden geleden dat Mirjam Kräwinkel Jan Roelofs opvolgde als bestuurder van ORO. Tijd om terug te blikken én om vooruit te kijken. Hoe heeft Mirjam ORO leren kennen, wat is haar het meest opgevallen en hoe ziet zij de toekomst?

‘Geraakt’. Dat woord gebruikt de nieuwe bestuurder om aan te geven hoe ze de eerste kennismaking met cliënten, cliëntvertegenwoordigers, medewerkers en vrijwilligers heeft ervaren. “Ja, ik ben geraakt. Met name door de passie, de bevlogenheid en de energie die ik zie bij de collega’s en de vrijwilligers. De open sfeer, het positivisme en de wil om elkaar te helpen, zijn me enorm opgevallen. De cultuur die bij ORO heerst omschrijf ik inmiddels als de ‘ORO-kracht’; mensen kijken vooruit, zetten de schouders onder uitdagingen en zetten de cliënt voorop. Die sfeer, die cultuur is van groot belang, ook omdat het werk niet altijd gemakkelijk is.”

Succes komt niet vanzelf

Hoe dat werk eruit ziet en wat ORO allemaal te bieden heeft, daar heeft Mirjam steeds meer zicht op. In de afgelopen maanden heeft ze veel locaties bezocht en met veel mensen gesproken. Dat blijft ze doen. Ze staat volledig achter de missie van ORO, geeft ze aan: samen groeien van geluk. “Maar ik realiseer me ook dat dat niet altijd vanzelf gaat. Onze missie gaat uit van een mooi en waardevol mensbeeld. Maar we mogen onze ogen niet sluiten voor het feit dat het werk ook regelmatig zwaar en moeilijk is voor onze medewerkers. Succes komt niet vanzelf. Daar wordt elke dag keihard voor gewerkt. Ik vind dat we daar ook voldoende aandacht voor moeten hebben.”

Meer focus aanbrengen

De eerdergenoemde missie van ORO sprak Mirjam al aan, jaren voordat haar sollicitatiebrief de deur uit ging. Werken aan het geluk van mensen. “Het geluksconcept is hier jaren geleden met veel passie ingevoerd. Het geluk van de cliënt blijft centraal staan, maar we gaan dat uitgangspunt in de komende jaren wel verder aanscherpen. We gaan meer focus aanbrengen, duidelijkere prioriteiten stellen, zodat we ook echt stappen kunnen maken. De kern? Kern is dat we geluksmomentjes belangrijk blijven vinden, maar dat het vooral gaat om een goede balans in het leven van onze cliënten. Wij maken mensen niet gelukkig, die illusie moeten we ook niet hebben, maar we ondersteunen ze zoveel als we kunnen in het leiden van een gelukkig leven. Wij als medewerkers, wij als ORO staan niet centraal, maar we zijn onderdeel van de leefomgeving en van het leven van de cliënt. Op momenten dat onze kennis en expertise nodig zijn, moeten wij er staan. Dát is de kern.”

Wat is nodig voor deze cliënt?

Het aanscherpen van de missie van ORO zal wel gevolgen hebben. Zo is de organisatie op dit moment vooral nog ingericht op de verschillende wijken. ORO wil zich de komende jaren meer richten op zogenoemde cliëntprofielen. Mirjam: “We willen alles wat nodig is voor een bepaalde cliënt, en dus voor een bepaalde groep cliënten, slim samen laten komen rondom die groep.”
Daarnaast komt er een programma, speciaal voor de medewerkers. “We willen nadrukkelijker in gesprek over vragen als ‘hoe gaat het met jou en binnen je team’, ‘wat vind je van de veranderingen’, ‘kun je meekomen’, ‘wat heb je nodig’? We willen er ook voor zorgen dat onze leidinggevenden meer tijd en ruimte krijgen om mensen aandacht te geven, om te coachen, om elkaar mee te nemen.”

Echte aandacht staat hoog in het vaandel

Volgens Mirjam is de cultuur van ORO dé drager van de verandering die de komende jaren in stapjes gaat plaatsvinden. “Ik wil geen aardverschuivingen, maar kleine stapjes zetten en snel resultaten halen waarvan iedereen het voordeel ziet. Aandacht voor de collega’s, échte aandacht staat wat mij betreft hoog in het vaandel. Ik realiseer me dat het werkgeluk wat we nastreven er op sommige dagen echt niet is. Maar ik ben er ook van overtuigd dat deze organisatie de kansen in de toekomst ziet en zal grijpen. We zullen sommige dingen moeten loslaten, maar er komen ook mooie dingen voor in de plaats.”

Mirjam op werkbezoek bij werkpost Was&Strijk
Mirjam op werkbezoek bij werkpost Was&Strijk

Leuk verhaal?

Deel het met je vrienden!

Wellicht ook interessant

‘Wij vragen niks, wij zijn er’

Lees het complete verhaal Lees het verhaal
Simone werkt met veel plezier bij de Zorgcentrale, door begeleiding van Ambitie.

Van vrijwilligerswerk naar een echte baan

Lees het complete verhaal Lees het verhaal
Lees Voor
Ga naar de inhoud