Met Caren ben je altijd op de hoogte

Eva heeft vandaag geholpen bij de dagbesteding. Er werd een kastje in elkaar gezet en Eva hield de gebruiksaanwijzing vast. Als moeder ’s avonds bij Eva op bezoek gaat, komt ze erop terug. “Had jij vandaag geholpen”, vraagt ze. “En die gebruiksaanwijzing, die had je natuurlijk in je mond gestopt.” Eva lacht. En moeder lacht. Hoe wist ze dat? Nou, omdat ze thuis de rapportage van het dagbestedingscentrum al had gelezen. “Zo blijf ik iedere dag op de hoogte.”

Iets meer dan de helft van alle cliënten die bij ORO wonen of een dienst afnemen, hebben een account bij Caren. Caren werkt via een website. Doel is om een digitaal netwerk te creëren waarin informatie over de zorg wordt gedeeld. Saskia Kuijpers van de afdeling Zorgadvies bij ORO weet er alles van. “Het klinkt ingewikkeld, maar dat is het zeker niet”, zegt ze. “Het is een handige, gratis communicatiemogelijkheid die gelukkig steeds meer gebruikt wordt. De wettelijk vertegenwoordiger of de cliënt zelf bepaalt wie welke informatie te zien krijgt. Bovendien is het systeem voorbereid op de toekomst. Een toekomst waarin we straks allemaal op een makkelijke manier toegang moeten hebben tot onze medische informatie.”

STEEDS OP DE HOOGTE

Godette Maas is de moeder van Eva. Eva woont in Het Laarhuys in Lieshout, vader en moeder wonen in Boekel. Meteen vanaf de eerste dag werd Caren gebruikt. “Er zitten verschillende opties op”, zegt Godette. “Het belangrijkste vind ik de rapportages. Bijna elke dag maakt de begeleiding een rapportage in het registratiesysteem van ORO. Dat verslag wordt automatisch via Caren met ons gedeeld. Aan het einde van de ochtend kijk ik even hoe Eva geslapen heeft, hoe het met haar gaat. ’s Middags rapporteert het dagbestedingscentrum over wat ze heeft gedaan en hoe ze zich voelt. ’s avonds kijk ik nog een keer naar de rapportage vanuit Het Laarhuys. Zo zijn we steeds op de hoogte.”

Als Eva in het weekend thuis is, maakt Godette zelf een verslagje in het systeem. “Dat is handig, bijvoorbeeld als je dan maandagmiddag komt werken. Dan spreek je de ouders namelijk niet in het weekend”, zegt verpleegkundige Chantal Gregoire, die in Het Laarhuys werkt.
In het systeem worden ook metingen vermeld. Chantal: “Bloeddruk, gewicht, ontlasting; er zijn verschillende metingen, afhankelijk natuurlijk van de individuele bewoner.” Voordeel van Caren is ook dat documenten, vragenlijsten en het zorgplan gedeeld worden. “Verslagen van bijvoorbeeld fysio- of ergotherapeut zitten er ook in. Het geeft een heel compleet beeld.”

FOTO’S

Godette en haar man kunnen niet meer zonder Caren. “Het kost een minuutje en het levert heel veel op. Ingewikkeld? Nee, helemaal niet. Ik heb het op mijn tablet staan en ik kan er meteen in”, zegt Godette.”
Nu steeds meer mensen gebruik maken van Caren, wordt het tijd voor nieuwe stappen. Saskia: “Zo is de ontwikkelaar van het programma nu bezig om het mogelijk te maken om foto’s te delen binnen het systeem. Dat zou een mooie toevoeging zijn. Andere mogelijkheden, zoals de agendafunctie, kunnen misschien ook nog wat verbeterd worden. Op dit moment gebruikt de begeleiding voor afspraken meestal nog een digtale kalender of whatsapp. Of het gebeurt face-to-face, maar met Caren worden de afspraken overzichtelijk gedeeld en inzichtelijk gemaakt. Wat ik mensen aanraad die nog geen gebruik maken van Caren? Benader je contactpersoon binnen ORO; hij of zij helpt je graag verder.”

Wil je meer weten over Caren, kijk op www.caren.nl of benader je contactpersoon bij ORO.

Leuk verhaal?

Deel het met je vrienden!

Wellicht ook interessant

Inspirerende bijeenkomst Palliatief consultatieteam

Lees het complete verhaal Lees het verhaal
Lees Voor
Ga naar de inhoud