Medewerkersgeluk

Om samen te kunnen groeien van geluk is het belangrijk dat er bij ORO een plek is voor iedereen. We hebben aandacht voor persoonlijke groei in een inspirerende en veilige werkomgeving.

Dit doen we door eigen scholing aan te bieden. Maar ook door met elkaar kennis uit te wisselen. Zowel binnen ORO als met andere (zorg)organisaties, hogescholen of universiteiten. Met de werkgelukmeting krijgen we een beeld van het werkgeluk van onze medewerkers. De uitkomsten gebruiken we om het werkgeluk van onze medewerkers te vergroten.

Ontwikkelen van medewerkers

ORO ondersteunt medewerkers bij hun professionele ontwikkeling. Zo kunnen ze goed blijven aansluiten bij wat onze cliënten nodig hebben. ORO biedt medewerkers mogelijkheden om te blijven leren en hun kwaliteiten en kennis te versterken en vergroten.

ORO Academie
ORO heeft een breed aanbod aan trainingen, bijeenkomsten en workshops waarmee medewerkers zich kunnen blijven ontwikkelen. Dit aanbod is beschikbaar via het digitale platform: de ORO Academie.

Het aanbod is verschillend. Voorbeelden zijn: cursus BHV, verdiepingsmodule over de Wet zorg en dwang, cursus over autisme, verschillende soorten intervisiebijeenkomsten, uitleg over het gebruik van het cliëntdossier, individuele coaching, timemanagement en cursussen over hoe je medicatie moet toedienen.

Wist je dat?
Bij een deel van de trainingen ervaringsdeskundigen worden ingezet als co-trainer?

Expertiseteams
ORO heeft 3 expertises gekozen waarmee ORO in de regio voorop wil lopen: autisme, seksualiteit en emotionele ontwikkeling. Rondom deze onderwerpen zijn expertiseteams samengesteld. Behandelaren hebben een belangrijke rol in de expertiseteams.

De expertiseteams zijn belangrijk voor het verdiepen, uitbreiden en delen van kennis over autisme, seksualiteit en emotionele ontwikkeling. Zowel voor zorgmedewerkers als cliënten en hun naasten. Door samenwerking, bijvoorbeeld met de Academische Werkplaats (zie ook het kopje Samenwerkingsverbanden), helpen de expertiseteams om de zorg en ondersteuning voor cliënten beter te maken. De ORO Academie helpt daarbij met extra opleidingen en trainingen. Zo kunnen medewerkers de nieuwste kennis meteen gebruiken in de praktijk.

Scholing Supportgericht Werken
Bij ORO werken we volgens de methodiek ‘Supportgericht Werken’ (SGW). Het is belangrijk dat medewerkers weten wat dit betekent en hoe zij dit moeten doen. Daarom heeft ORO verschillende cursussen in Supportgericht Werken. We zorgen ervoor dat alle medewerkers de cursus hebben gevolgd.

De cursus bestaat niet alleen uit theorie. Zo komt er ook altijd een ervaringsdeskundige van cliëntburo STERK langs én gaan medewerkers in gesprek met een familielid of andere cliëntvertegenwoordiger. Marina Martens is een van deze cliëntvertegenwoordigers. In dit verhaal vertelt ze over haar bijdrage aan de cursus.

Meer informatie over wat goed kan of beter kan op het onderwerp Supportgericht Werken lees je onder de ambitie ‘Cliëntgeluk – Supportgericht Werken rondom het Persoonlijk Plan’.

Samen Sturen ORO
Teamreflectie vindt bij ORO plaats via Samen Sturen ORO (SSO). Bij SSO gaat het over het vertalen van de missie van ORO naar de praktijk en het waarmaken ervan. Beter leren samenwerken, waardoor we samen groeien van geluk.

Samen Sturen ORO is een manier van werken. We willen dan ook dat elk team uiteindelijk start met een traject Samen Sturen. Teams kunnen zichzelf aanmelden en bepalen zelf de hulpvraag. Deze kan gaan over bijvoorbeeld samenwerken, verantwoordelijkheden, communicatie, elkaar leren kennen, feedback geven en ontvangen of gericht werken aan teamdoelen.

Wat gaat goed? Wat kan beter?
  • Er hebben in totaal ongeveer 80 teams een teamtraject van Samen Sturen ORO gevolgd. De meeste teams zijn van de afdeling Zorg en Dienstverlening. Er zijn steeds meer teams van de afdelingen Lore en Ondersteunende Diensten die ook een teamtraject van Samen Sturen volgen. Ook starten er steeds meer teams die bestaan uit medewerkers van verschillende locaties of afdelingen. Dit laat zien dat de bekendheid en de bereidheid voor Samen Sturen ORO groeit.
  • Samen Sturen ORO zorgt ervoor dat teams beter samenwerken en met elkaar communiceren. Teamleden leren elkaars talenten beter kennen. Daardoor kunnen medewerkers werk doen dat goed bij hen past. Ook weten teamleden na afloop van het teamtraject beter wat elkaars rol is binnen het team. Hierdoor kan het team sneller en makkelijker reageren op veranderingen.
  • In 2024 zijn verschillende stappen gezet binnen Samen Sturen ORO.
    • We werken meer samen met de trainers van Supportgericht Werken. Bijvoorbeeld door samen bijeenkomsten te organiseren met zorgcoördinatoren. Hierbij wordt de manier van denken van zowel Supportgericht Werken als Samen Sturen ORO gedeeld en besproken met medewerkers. Dit maakt de relatie tussen Supportgericht Werken en Samen Sturen ORO duidelijker. In 2025 organiseren we deze bijeenkomsten voor zorgcoördinatoren op alle locaties in Gemert. Ze worden ondersteund om dat wat ze hebben geleerd in de praktijk te gebruiken.
    • We werken meer samen met de adviseurs van Talent en Organisatie en met de adviseurs inzetbaarheid. Samen kijken we wat er gebeurt op de locaties. Daarna trekken we samen conclusies. Zo zien we sneller patronen. Hierop geven we adviezen aan leidinggevenden.
    • We maken vaker een verschil tussen teamvragen en organisatievragen. Bij een teamvraag wordt Samen Sturen ORO gestart omdat het team zelf een hulpvraag heeft en dat zelf wil. Bij een organisatievraag wordt Samen Sturen ORO gestart op vraag van bijvoorbeeld een leidinggevende. Door dit verschil te maken, kunnen we beter aansluiten op de teams.
  • We blijven aandacht besteden aan het verbeteren van ons materiaal. Zo sluiten onze hulpmiddelen en modellen steeds beter aan bij de taal en huisstijl van ORO. Dit zorgt voor herkenbaarheid en betere begrijpelijkheid van de theorie.
‘Gewoon doen’ – In elkaars keuken kijken

Doen! Het is een van de vier kernwaarden van ORO. Ilse Vermeulen, medewerker van de Keltenstraat in Deurne, spreekt het heel erg aan. Afgelopen voorjaar draaide ze op eigen initiatief een dagje mee bij Sint Jozef wonen en zorg in Meijel. “Gewoon om eens in een andere keuken te kijken. Kijken wat daar gebeurt, kijken of ik iets kan leren. Of dat is gelukt? Zeker. Ik vond het super waardevol.”

Meer weten? Lees hier het hele verhaal.

Samenwerkingsverbanden

ORO vindt het belangrijk om kennis en ervaringen uit te wisselen met andere zorgorganisaties in het land. Hiermee halen we nieuwe kennis binnen. Zo kunnen we onze zorg nog meer verbeteren. En kunnen we beter aansluiten bij de ontwikkelingen binnen de doelgroepen. ORO is aangesloten bij onderstaande samenwerkingsverbanden:

  • Kennisplatform EVB+
    Het Kennisplatform EVB+ richt zich specifiek op mensen met een Ernstig Verstandelijke Beperking en Moeilijk Verstaanbaar Gedrag (EVB+). Het Kennisplatform EVB+ is opgericht om professionals te verbinden die dagelijks betrokken zijn bij mensen met EVB+. Het kennisplatform biedt een netwerk om kennis en ervaringen te verbinden, te delen en verder te ontwikkelen. Kijk voor meer informatie op de website van het Kennisplatform EVB+.
  • Landelijk kenniscentrum LVB
    Het Landelijk Kenniscentrum LVB ontwikkelt en deelt kennis over de persoonlijke ontwikkeling, opvoeding en maatschappelijke participatie van mensen met een licht verstandelijke beperking (LVB). Kijk voor meer informatie op de website van het Landelijk Kenniscentrum LVB.
  • Academische Werkplaats Leven met een verstandelijke beperking (Tranzo, Tilburg University)
    Binnen de Academische Werkplaats Leven met een verstandelijke beperking (AWVB) wordt structureel en duurzaam samengewerkt tussen Tilburg University, de landelijke cliëntenorganisatie LFB en 17 zorgorganisaties, waaronder ORO. Doel van de Academische Werkplaats is bij te dragen aan kennisontwikkeling en kennisdeling in de zorg voor mensen met een verstandelijke beperking. De Academische Werkplaats vertaalt actuele kennis uit onderzoek in begrijpelijke en direct toepasbare producten. Op deze manier kan nieuwe wetenschappelijke kennis zo snel mogelijk worden gebruikt in de praktijk. Kijk voor meer informatie op de website van Tilburg University.

Werkgelukmeting

Bij ORO draait ‘werkgeluk’ om zowel mentaal geluk (bijvoorbeeld fijn contact met collega’s) als fysiek geluk (bijvoorbeeld geen pijnklachten). Tijdens de gesprekken tussen medewerker en leidinggevende staat het werkgeluk centraal. Minimaal 1 keer per jaar bespreken zij hoe het met het werkgeluk van de medewerker staat. En wat de medewerker wil en kan doen om dit werkgeluk te vergroten.

Ook meten we bij ORO het werkgeluk van onze medewerkers (en vrijwilligers). Medewerkers kunnen de uitslag van deze meting gebruiken in hun gesprekken met hun leidinggevende. De uitkomsten worden ook op teamniveau besproken. De teams bepalen samen waar de prioriteiten liggen en hoe deze aangepakt worden in het team. Daarnaast bepaalt het MT welke verbeteringen we kunnen doorvoeren op organisatieniveau. Medewerkers worden hierover geïnformeerd.

De resultaten van de werkgelukmeting in 2023 vind je onder “Wat ging goed? Wat kan beter?”.

Wat gaat goed? Wat kan beter?
  • Gemiddeld werkgelukcijfer: Onze medewerkers en vrijwilligers zijn gelukkig in hun werk. Gemiddeld geven onze medewerkers en vrijwilligers hun werkgeluk een 7,4. Dit is gelijk aan het cijfer van 2021.
  • Medewerkers en vrijwilligers zijn vooral tevreden over de werksfeer, de mogelijkheden om krachten en talenten in te zetten en de ondersteuning die medewerkers krijgen. Medewerkers voelen zich ook meer gewaardeerd door zijn/haar leidinggevende dan in 2021.
  • Medewerkers en vrijwilligers ervaren hoge werkdruk en zouden hierop graag meer invloed willen kunnen uitoefenen. Ook zouden zij in het team meer aandacht willen hebben voor arbeidsomstandigheden, voldoende rust gedurende de dag en mindfulness. Verder zouden ze graag zien dat suggesties en initiatieven die zij voorstellen serieuzer genomen zouden worden door ORO. Tot slot zouden medewerkers en vrijwilligers vaker constructieve feedback op hun functioneren willen ontvangen.
  • Helaas hebben er in 2023 minder medewerkers en vrijwilligers meegedaan aan de werkgelukmeting dan in 2021:
    • 2023: 948 medewerkers en vrijwilligers, 60 procent.
    • 2021: 1119 medewerkers en vrijwilligers, 72 procent.
      Dit komt doordat er meerdere onderzoeken tegelijkertijd liepen. Ook vonden medewerkers en vrijwilligers dat er de vorige keer niet voldoende is gedaan met de resultaten van de meting.
  • Doordat we het werkgeluk één keer in de 2 jaar meten, weten we niet goed hoe het in de tussentijd met het werkgeluk van onze medewerkers en vrijwilligers gaat. Daardoor reageren we soms te laat op mogelijke verbeterpunten. In 2024 hebben we daarom bekeken hoe we onze werkgelukmeting kunnen verbeteren. Vanaf 2025 gaan we werken met korte vragenlijsten, ongeveer 2 per jaar. Zo zien we eerder wat beter kan en kunnen we er sneller iets mee doen.

Lees meer over onze andere ambities

Clientgeluk

We werken cliëntgericht, het geluk van de cliënt staat centraal. Dit doen we met Supportgericht Werken.

Lees meer
Fijne leefomgeving

We werken samen om een fijne plek voor iedereen mogelijk te maken.

Lees meer
ORO kijkt vooruit

ORO wil klaar zijn voor de toekomst en goed kunnen omgaan met veranderingen die gaan komen. We hebben aandacht voor de wereld om ons heen. Deze wereld verandert snel.

Lees meer
Samenspraak

ORO is in gesprek geweest met de CCR, OR en Raad van Toezicht over kwaliteit.

Lees meer

Heb je een vraag?

Aarzel niet en neem contact op met ORO. Bel: 0492 - 53 00 53 of vul onderstaand formulier in. We begeleiden je graag bij jouw vragen en wensen.

* geeft verplichte velden aan

Jouw gegevens

Jouw vraag of opmerking

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
Lees Voor
Ga naar de inhoud