ORO ORO
Lees Voor

‘We zijn één grote familie geworden’

Dagbesteding, werk dat aansluit bij wat je wilt, wat je leuk vindt en betekenisvol is. Soms is dat een hele zoektocht, vooral als je (nog) moeilijk begrepen wordt. In de keuken van Het Rijtven startte een pilot met vier cliënten. Nu, precies een jaar na de start, lijkt de olievlek van die pilot langzaam uit te vloeien.

Betekenisvolle dagbesteding. Klinkt mooi, maar het is niet altijd makkelijk. Wat wil een cliënt precies, wat heeft hij of zij nodig en wat is er mogelijk. “We concludeerden dat het niet bij elke cliënt lukte”, zegt projectcoördinator Esther van den Wittenboer. “Met name bij de cliënten met wat wij ‘complex gedrag’ noemen. Niet dat die cliënten complex zijn, maar wíj, professionals, vinden het soms nog ingewikkeld om goed aan te sluiten. Hoe organiseren we voor deze cliënten werk of dagbesteding op maat, dichtbij huis, en hoe zorgen we ervoor dat het een succes kan worden?”
In gesprek met facilitair manager Marcel van den Berkmortel werd vorig jaar een eerste, belangrijke stap gezet op weg naar een nieuwe werkpost. “Een aantal cliënten liep vast in de reguliere dagbesteding. Ze zagen het nut er niet van in. Eigenlijk hadden ze geen zin meer om daarvoor het bed uit te komen. We moesten op zoek naar iets anders, naar een meer betekenisvolle daginvulling.”

Soep!

De keuken op Het Rijtven maakt elke dag soep, maar tot vorig jaar was dat soep die door de leverancier werd aangeleverd. “Met één cliënt zijn we toen begonnen met het dagelijks bereiden van verse soep in de keuken. Later zijn daar nog drie cliënten bijgekomen.”
Robin Gruijters is een van die cliënten. Vorig jaar werkte ze nog op de dagbesteding van Erf 12, maar werken in de keuken leek haar ook leuk. “Ik vond het in het begin wel spannend”, vertelt ze tussen het rollen van de gehaktballetjes en het snijden van de groente door. “Kan ik dat wel? Het was allemaal nieuw, maar ik vind het nu echt heel leuk en ook gezellig met de keukendames.”

Werkkleding

De vier kokende cliënten zijn Robin, Stefan, Claudia en Jeroen. Kim Dircks is een van de vijf begeleiders. “Eerst doen we onze werkkleding aan en daarna is er werkoverleg”, vertelt ze. “Welke soep gaan we maken, wie doet wat. Op donderdag maken we er ook een lekker broodje bij of iets anders. Rond twaalf uur is de soep klaar en wordt die verkocht. Daarna gaan we zelf eten en ’s middags doen we opruimwerkzaamheden zoals de vaat spoelen. Verder zijn er iedere dag keukentaken zoals bestekzakjes stempelen of bijvullen, en soms een boodschap doen bij de Jan Linders.

Veel opgeleverd

Voor het Hospitality-team dat in de keuken werkt, was de komst van de nieuwe koks aanvankelijk wel even wennen, aldus hospitality-coach Gertrude de Haas. “Onze mensen werken hier vaak al langer. Bovendien is ons team gericht op keukenwerkzaamheden en niet op ‘zorg’. Het was in het begin best moeilijk om ‘onze keuken’ te delen. We zijn natuurlijk ook niet echt gewend om met cliënten te werken dus het was soms best moeilijk om elkaar goed te begrijpen. Nu? Nu gaat het prima, alhoewel het een continu leerproces blijft. Wij kunnen ze in ieder geval niet meer missen. We zijn inmiddels één grote familie geworden. Het heeft ons wat dat betreft ook veel opgeleverd.”

Alternatief

Voor Esther van den Wittenboer is het succes van de nieuwe werkpost het begin van nieuwe kansen. “We beginnen klein met zinvol werk in de tuin en het bos. En we gaan kijken wat voor mogelijkheden er binnen het nieuwe facilitair centrum zijn. Van belang is dat we dit rustig opbouwen. We realiseren ons ook dat dit niet voor alle cliënten past. Dat hoeft ook niet. Niet iedere cliënt wil naar een ‘werkplek’. We kijken individueel hoe iemand een betekenisvolle dagbesteding kan hebben. Soms is dat met meer bescherming en rust, zoals op de huidige dagbesteding.” Voor Robin geldt dat in ieder geval niet. “Nee, ik vind het werken hier fijn en het gaat ook goed. De soep vinden de mensen bijna altijd heel lekker. En dat vind ik ook.”

Leuk verhaal?
Deel het met je vrienden!

Copyright © 2021 ORO
Skip to content